Thursday, November 20, 2008

Nak pergi ke tak?

Penat minggu lepas,kala makcik aka jiran sebelah umah buat kenduri kahwin pun masih bersisa,ujung minggu ni nak kena pergi lagi,sepupu yang lain punya turn pulak kawin,kali ni ,aku nak jadi tetamu je,lepas makan,balik!

Arrogant sangat kah bunyinya?Tapi yang pasti,kami tak rapat dengan keluarga pakcik yang ini,(PS) sedari muda PS ni,tak suka bercampur orang,kawin pun agak lewat,dapat pulak jodohnya dengan BZ ni,yang entah mengapa,apa yang terkeluar dari mulutnya sentiasa menyinggung hati kami-kami ini.
Bukan aku seorang,malah semua,kuulangi SEMUA saudara maraku.Sedap betul dia membahasakan orang,baginya mungkin tiada apa-apa,sebab dah memang itu bahasa hariannya.Mungkin dia ni ada penyakit kot.She's a queen control too.PS takut betul dengan isterinya itu.

Bukan niat nak memburukkan BZ,semua disini jua tidak mengenali dia,tapi sebagai sebuah cerita yang mungkin terselit pengajaran disebaliknya....Paling kuingat,saat awal perkahwinannya penghujung 80an dulu,kata-kata pertama yang dilontarkan pada adalah "kau ni tinggi sangat lah,susah nak carik laki"(she's short mind u)..aku senyum jer masa tu,dah kita budak kecikkan?tapi Allah maha berkuasa,ada pulak orang yang lebih tinggi nak kawin denganku,and hey...I'm not tooooo tall,just nice to be a model,if I can say...muahahaha....Padan!

Banyak lagi insiden yang menikam kalbu,kala saudara mara mengadu sesama sendiri saat dicemuh oleh BZ.Tapi yang buat aku bengang sampai hari ini adalah,sifat tidak amanahnya,bermula dari dia menawarkan diri untuk mencari penyewa untuk rumahku yang kosong berhampiran rumahnya.Bertahun dia mengutip sewanya,bila aku mintak,aku pula dimarahi.Sudah tu,segala jenis cukai pintu,cukai tanah tidak pula dibayarnya.Kesabaran aku ada hadnya,namun aku masih berlembut,dengan mengatakan aku bakal menjual rumah ku itu.Habis cerita,hati pun tak sakit.Dan sekarang,tiada lagi extra incomenya!Aku tengok tidak pula dia kaya...dan aku yang dianiaya ini,Alhamdulillah tidak pula jatuh miskin!

Ketika datang kekenduri makcikku tempohari,dia hanya duduk terpinggir anak beranak,entah mengapa,tida seorang saudara mara pun yang duduk berbual dengannya,dan dia tidak pula menjejakkan kaki kerumahku,mungkin malu sendiri,aku seperti biasa tetap tersenyum,namun memang tidak punya masa untuk duduk berbual denganya.Tapi aku tahu,ekor matanya sering memerhatikan aku,tapi mengapa?


Bila malam bertandang ,ketika kami semua sedang berkemas-kemas,tiba-tiba muncul akan cerita BZ yang akan mengadakan kenduri kawin anaknya minggu depan,tapi kami anak-anak saudaranya ini,tidak dijemput,jadi,kami agak keberatan untuk datang,mentelah lagi,tahu yang jemputannya terhad,justeru makcikku ini,menghubungi BZ,untuk memastikan apakah anak2nya serta anak2 saudara lain dijemput sekali atau tidak,memandangkan ketika berjumpa dengan kami semua tadi,tidak pulak dia menjemput,Tapi BZ telah memusing cerita dengan mengatakan "tiada siapa melayannya siang tadi",hey come on lah,ni kan umah keluarga sendiri....adoi,ini macam punya orang pun ada...dan sambungnya..."kalau dah jemput mak tu kira jemput anak-anak sekalilah"taktaulah sebab dah terkantoi ke dia cakap macam tu,atau dia benar-benar ikhlas menjemput.

Sudahlah siang tadi kulihat ada kesuraman diwajah comel isteri sepupuku A,rupanya dia telah di"sound" oleh BZ dengan kata-kata "Engkau ni,umur berapa baru nak beranak?"
Hey,apa kena dengan perempuan ni?tak tau ke rezeki tu ditangan ALLAH? BZ ni memang tak puas hati kalau tak dapat sakitkan hati orang,sudah lah nenekku yang tua itu pun diarahnya macam-macam malam sebelum tu,ketika dia menumpang tidur,grrr!bak kata sepupuku,sedarlah sikit,suami kau tu (atas desakan dia) yang keluarkan duit tabung aji embah(nenekku) sampai tinggal singgit!(but off course ,berani cakap belakang jer...)
Macam-macam lah hal BZ ni ,yang kalau diteruskan lagi,bisa membuatkan darah sesiapa saja menyirap....

Tapi,harus diingat,Allah itu ada....sejauh mana dia nak mendongak langit,sedikit demi sedikit tuhan telah tunjukkan padanya,akan kebesaranNYA,tidak perlu kunyatakan,tapi cukuplah dengan apa yang dilakukan oleh anaknya yang bakal berkahwin ini.Kalau dia tidak melihat ini sebagai peringatan Tuhan....tak taulah aku nak cakap lagi...

Ikut hati,rasa malas jer nak pergi umah dia,tapi kata Mak,pergi jerlah,orang macam tu,kita ajar dengan berbuat baik dengan dia,dia ada masalah tu....Kita beralah lah takper....lama-lama besok,dia sedarlah tu.....Ya,mak,along ikut cakap mak tu....dan along tak pernah kesah pun atas perlakuannya,Sesungguhnya Allah bersama denagn orang yang Sabar...dan along pegang kata -kata mak agar berbuat baik pada semua...

9 comments:

Anonymous said...

Memang wujud orang macam ini disekeliling kita. cuma kita layan atau tak layan aje dgn kerenah 'ketidaktentuan' arah dia itu. Allah Maha Kaya, lambat laun kalau niat tak ikhlas dalam setiap perbuatannya, pasti Allah akan tunjukkan. cuma cepat atau lambat aje.

sabarr......

rerama salju said...

heran kan ajiah,
depa mcm tak puas ati jer dgn org lain,pasal ada pangkat PHD...

Aku mmg tak pernah layan,cuma kesian kat yg baru jadi sedara mara tu,terkejut sampai nak menangis kena sound dgn dia...

Life must goes on...piirah lu!

Anonymous said...

dia buat kat orang.. kena pikir dia pun ada anak jugak.

renung renungkan lah...

rerama salju said...

Kalau semua orang fikir cemana yg kita fikir tentulah aman dunia ni aziah,ini hanyalah sekelumit dari kisah2 benar kehidupan,terkadang mrk ni lah ujian yg Allah bagi kat kita...

Satu nasihatku pada anakku,ingat lah,hidup ini,umpama roda...tak selalunya kita diatas....dan Allah itu ada!

kak ja said...

'KESIAN' dgn org yg mcm BZ ni.. sbb takde manusia normal kat atas mukabumi ni yg hepi bila dia buat org lain sakit ati.. In fact ati dia sendiri bertambah sakit.. BZ ni bermasaalah, most probably masaalah jiwa, Nda!! 'KESIAN' dia...

Zuer said...

Zuer pun menyirap baca tentang BZ nie...Uhhhh...

azizi said...

mcm2 perangai org ni.
heh...heh...heh ada juga sedara saya mcm tu. sy buat bodoh aja. heh..heh..heh
bengang jgn cakaplah kan ..heh..heh

rerama salju said...

Kak ja,
Memang kesian,sebab,rasanya hati dia tak pernah tenang melihat sedikit kelebihan yang ada pada insan lain,tanpa mensyukuri apa yg ada pada diri sendiri...Pesan mak pulak,bawak lah apa2 buah tangan biar dia happy!Yess...I will,bak kata kakja,kesian,sebab insan mcm tu,mesti ada penyakit JIWA sebenarnya!

rerama salju said...

Zuer,
Yg heran tu,kalau org buat dia,pandai pulak dia "sentap"!!grrr!!

Azizi,
Kita pun mmg buat bodo jer dgn org mcm tu,malas nak layan...kita cuma citer kat sini,sbb nak bagitau that spesis mcm ni sbnarnya mmg wujud dimuka bumi ALlah ni...sbb,kita pelik la ,kenapa kena buat pangai mcm tu?

berkongsi rasa ....