Monday, November 10, 2008

Jumpa duit...

Uuuuuuuuuu...sound good kan?Tapi how if I said ,finding my own money?tak best?erm,like this,I am having a habit not to put money in one place,bak kata my friend suka sepah-sepah put here and there, tapi, Alhamdulillah,bila I nak guna duit tu,dia muncul semula! I tak pernah putus duit,that's for sure so far,No!jangan kata I banyak duit or what...ramai lagi orang kaya,tapi hidup selalu rasa sempit kan?I am ordinary people yang hidup seadanya...


Its quite sometime,since I feel an urge to blog about this,tapi bimbang disalah ertikan,alas with good intention,InsyaAllah bisa diterima baik jua oleh semua,Actually dalam minggu lepas jer dah 2 kali I jumpa duit...(was actually mine,tapi kalau tak jumpa,tetap bukan rezeki kitakan?).First one was when I baru niat nak bagi duit to my brother yg nak balik U,suddenly rasa nak kemas beg yang guna masa raya tu,Tup-tup, jumpa balik balance duit raya yang tak habis bagi hari tu,walaupun dalam small notes,consists of RM1,Rm5 and RM10,tapi bila dihitung ia berjumlah RM400.00!Subhanallah.



Second one happen yesterday,in the car on the way to visit my uncle who is in coma,After I just finish put some money inside the envelope to be given to my uncle's wife,suddenly tangan ni tergatal raba-raba poket beg,konon nak buang segala kertas yang ada,sekali lagi.I found RM ***, Aku termenung....Rasa macam tak percaya,nak menangis pun ada,walau aku tahu yang aku jumpa itu adalah wang aku sendiri,tapi aku memang dah lupa akan kewujudan wang itu,which like betul2 macam duit jatuh dari langit...Bila dalam masa yang terdekat benda ni happen,aku nekad menulis pasal benda ni.

Actually kes jumpa duit ni,selalu happen to me naturally,Sah!kalau sengaja carik2 beg lama dengan harapan nak jumpa duit takkan jumpa,berlaku tanpa sengaja,biasanya sebelum tu I have intention to sedekah pada sapa-sapa,walaupun masa tu I bukan ada duit sangat.

Peristiwa yang paling terkesan di hati adalah during Last Year Aidilfiti,I rasa macam tak cukup duit untuk bagi kat parents sebagai persiapan hari raya tu,yelah,mana nak sediakan kelengkapan raya untuk semua adik-adik yang masih belajar tu lagi,sepersalinana untuk inlaws yang biasa aku sediakan lagi,duit raya...arghhh...bukan mereka meminta,tapi aku rasa bahagia jika aku dapat menyediakan semua itu,setakat persiapaan kami anak beranak,tak kisah,InsyaAllah no problem,sebab ada Mr.Hubs yang settlekan,but I need money untuk extra expenses.Mintak kat Mr.Hubs?No,Its not me,aku tidak dilahirkan untuk meminta-minta,biar tiada,untuk meminta is not me,Lagipun aku malu,cukup lah,elaun bulanan serta kelengkapan diriku terjaga,tak sampai hati untuk meminta lebih,Kalau bagi Alhamdulillah,jika tidak...tak mengapa,Hanya Allah tempat aku mengadu....

Dalam kesedihan itu,aku membuka almari mencari-cari buku ASB,sebagai ikhtiar terakhir,Maha Besar Allah ,yang Maha memahami,tiba-tiba aku temui semula wang RM1000 yang temanku pulangkan sebulan lalu,aku memang dah lupa pasal duit tu,mungkin masa dia bagi duit tu,aku tak perlukan sangat,jadi aku terus simpan kat situ,Tapi menemuinya semula,dalam keaadaan aku sangat memerlukan,adalah satu RAHMAT yang tidak terkata!Ia merupakan satu kurniaan besar padaku waktu itu.The rest is history....Pada mak kuceritakan pengalamanku ini...kulihat mata mak hampir berkaca,kutahu bermacam perkara bermain dibenaknya.

Sebenarnya bukan setakat menemui wang sendiri saja,tapi entah mengapa bila aku memerlukan sesuatu atau dikala kesempitan,(terutamannya kala bergelar pelajar dulu) ada saja insan2 yang datang membantu,membayar hutang,received an unexpected allowance,orang nak belanja yang entah siapa .... (but kesudahannya tau jugak,sapa)during my college day,when I 'm having my dinner ,bila nak bayar,selalu abang kedai cakap,tak payah bayar dik,dah ada org bayarkan(do u remember this aziah?).Walaupun tak banyak,tapi rezeki Allah bagi tak pernah putus.Sampai brother kedai siap tanya,adik pakai ayat apa,setiap kali datang ada org bayarkan?....

Erm...memang takde ayat apa,tapi,Ingatlah janji Allah itu benar,cuma aku akui,aku mengamalkaan membaca suratul Waqiah,setiap kali selepas solat zuhur,amalan ini telah kuamalkan sejak dari sekolah menengah lagi..(alamak aku dah nak nangis dah ni,)Aku ingat lagi di suatu kuliah subuh diasramaku,ada penceramah jemputan dari Darul Atiq,Ustaz Hasbullah Awang(tak taulah samaada beliau masih hidup atau tidak,jika tiada..Alfatihah untuknya),Ustaz tu lah yang memberi petua murah rezeki ini.Aku yang selalu kesempitan waktu tu,(almaklum,budak sekolahah,dapat pulak aku memang tak suka meminta walaupun dgn mak!,hatta kalau aku kesempitan wang pun,tiada siapa akan perasan!)terus mengamalkan surah itu hingga ke hari ini,lepas pada tu,kalau mak tak datang melawatku di asrama,duit mak pasti tiba,yang dikirim melalui ibu teman lain. *sigh*

Aku percaya,ini semua kuasa Allah,tiada yang mustahil didunia ini,dan tiada apa yang berlaku secara kebetulan,Everything comes for reoson,cuma terpulang pada kita nak memandang sesuatu perkara yang berlaku itu bagaimana.

p/s;another amalan is ayat seribu dinar and solat dhuha.

n please forgive the rojak bahasa ,kejap aku kejap I,ikut apa yg terkeluar masa menaip tu,paham2 sudah labu..........cek nak cepat ni...(biaser...)

7 comments:

Anonymous said...

Speehless kejap...

Sesungguhnya semua dengan izin Allah. Dia tahu niat ikhlas hambanya.

** Of course I still remember and I was the one who always langkah kanan tumpang your 'lucky' orang melanja makan masa belajar dulu.

rerama salju said...

Aziah,

Semakin kuat kebergantungan kita padaNYA,semakin kita tenang menghadapi hidup yang sementara ini....

Berpegang teguh lah pada tali Allah,nescaya tiada ada satu pun perkara ynag bisa mengecewakan kita....

Aziah said...

...and thanks for sharing the info of suratul Waqiah.Nanti aku amalkan.

rerama salju said...

Amalkan ya...InsyaAllah walau tak kaya raya,tapi kita sentiasa akan rasa lapang jer...Rezeki Allah bagi berbagai cara...

pstpst....aku rindulah kat gerai tomyam kita dulu..rasa dia, pergh!wa ckp lu,tak jumpa lagi kat tempat2 lain...(er..ke dulu sedap sangat pasal ada org byrkan?)hahahah

Anonymous said...

makan pree sume sedap!

~~ casper~~ said...

sgt setuju cz su br je alaminya 3 hari lps....in fct kan kak, su rs sejak su amalkn ayat seribu dinar mmg rezeki sgt murah n terkadang tu xterfikirkan dek kepala otak, mcm mana su blh dpt duit tu....ada je...mcm raya thn 2007, dpt duit dr org luar yg saje nak sedekah...kalo terjumpa duit sendiri tu mmglah selalu, mgkn Allah tutup hijab kita pd duit tu mula2 kan...tp bila sumber duit tu dtg dr yg xdisangka2, mmg hati ni mengucap syukur x sudah.....great n3 kak....suka sgt su baca.....

rerama salju said...

ya su,

Lagi satu,kita kena selalu ingat,rezeki yang kita ada,buka semua milik mutlak kita,dalam rezeki tu ada milik insan lain....
InsyaAllah,the more we give,the more we get back....

berkongsi rasa ....