Monday, September 22, 2008

After 3rd week of Ramadhan..

Hari ni,InsyaALLAH dah masuk hari ke 22 kita menjalani ibadah puasa,sekejap betul masa berlalu sekarang ni kan?

Jika minggu pertama kulalui dengan mudah sekali,minggu ke 2 pula,ku lalui dengan penuh kepayahan,bilamana aku diserang demam yang sangat teruk,yang melemahkan segala sendi yang ada,sakit seluruh badan,aku flat....lemah selemahnya...entah apa virus yang melanda,keklinik sudah ,berurut pun sudah.....lama juga demamku nak kebah kali ini..Tapi yang pasti,kejadian demam itu benar2 mengubah sikap seorang aku ini....Benarlah...Allah turunkan hujan,kerana Dia nak turunkan pelangi selepas itu....

Alhamdulillah,selepas kejadian demam itu,hubungan aku dengan mak,jadi bertambah intim,aku sudah bisa meluahkan semuanya dengan mak,aku insaf sebab semasa aku sakit tu,mak pelok cium aku,sambil mengusap2 rambutku serta nampak risau dengan keadaanku... Justeru itu,aku bernekad,tidak akan mengecilkan lagi hati ibuku,dan akan sentiasa menjadi anak yang selalu menyenangkan perasaannya.

Kerana demam itu jugak,aku sudah tidak berani menjamah ice....yang menjadi segala punca sakit urat-urat sendiku ini,Rupanya aku boleh hidup normal tanpa ice!malah lebih sihat dan badan jadi lebih ringan...Subhanallah...Maha Suci Allah...Rupanya,aku sendiri yang menyebabkan kesakitan ini!ahhhhhhhh....

The best thing,tentulah I loss some kgs now,esp part tummy trim tu..heheh...yelah,masa demam tu,mana ada makan apa-apa,just minum jer,lepas tu dah tak minum ice dan tak lalu nak makan banyak macam selalu,nasi yang suku senduk pon tak boleh abis....tension gak....tapi sebab nak pakai kebaya raya nanti...sabau jerlah...Ahaks!

Persiapan kat rumah,biasa-biasa jer....takde benda baru pun,Mr.Hubs very practical orangnya,beli quality things,pastu pakailah selagi tak roboh....I'm very used to it,kebetulan memang tak kisah pun,beli benda perlu jer...contohnya beli my gold anklet!!hahaha...Yang ni,I memang used to it,asal raya,I mesti ke goldsmith...crazy yet very oldfashioned!and I kinda like blink kading looks for hariraya.This is my mood,really!Oh..poor me..(ke hubby?) huhuhu..

Sepanjang 3 minggu ini juga,kami berjaya merealisasikan impian kami untuk tidak berbuka diluar,which was pretty amazed me!hahaha,Tapi ada satu perasaan puas dihati kami,yang paling penting budget tu dah pun kami salurkan pada yang lebih bermanfaat dan dapat dikongsi pada yang lebih memerlukan...Alhamdulillah,moga amalan ini berterusan pada tahun-tahun yang berikutnya.Lagipun kat umah mak,jika kami tiada,mak mungkin akan selalu berbuka sorang diri,sebab ayah as AJK masjid, kena buka puasa kat masjid...lepas tu,kat umah mak,makanan punyalah banyak,mana yang mak masak,ayah bawak balik dari masjid,bertukar-tukar juadah dengan jiran sekeliling lagi....uh,heaven!kalah buffet hotel sebab varietynya,tapi di rumah tentu dijamin kesuciannya kan? Apa lagi yang kumahu?

Cuma,aku belum dapat lagi memenuhi jemputan berbuka puasa teman-teman...aduh!sukarnya memuaskan hati semua orang...As a typical malay lady I am,aku memang susah nak tinggalkan suami dan anak,kala aku bersuka ria dengan teman-teman,yang rata-ratanya bersuamikan big shot dan "tukang bawak kapai terobang" yang memang selalu away dan tidak punya waktu bersama mereka....Tapi,kali ini aku nekad,pada mereka kuberi alasan yang paling molek sekali,agar mereka tidak tersinggung,Maafkan aku teman...Moga kita dapat bersama di Aidilfitri nanti ya?...InsyaAllah..

7 comments:

Aziah said...

Bukan ke aku dah nasihat dari dulu..avoid ice? ooo ko degil yea. Dah demam, baru nak 'taubat'. kah kah kah...

Aku dah bertahun tak sentuh ais. So lihatlah hasilnya. Aku nak tgk ko berkebaya raya ni, ada kelepet kelepet sana sini sikit tu biasak la. Yg penting ko ramping!

rerama salju said...

hahahahah aziah...

aku eksyen jer nak pakai kebaya..2 pasang aku rembat kat Bnadung ariu,ntah siap ntah tidak...geram betul aku,
kalau siap,aku pakai,pastu aku ambik gambar tip to toe close up punya,aku tayang kat ko ya?hahaha
aku rasa sure takde kelepet,sbb aku nak pakai "beautiful"...

hadoilah raya!!

bz bee said...

Kak rerama, syukran dah sihat, harap dapat menggunakan remaining bulan puasa dgn sebaik2 nya :)

p/s: EDD 3/3/09 huhuhu..... kebaya bandung saya dok dalam almari x dan anta tailor pun ...huhuhuhu

SaDi said...

best nyeee beli barang kemas... huahuahahuahuauahua... :)

rerama salju said...

bzbee,
I hope u have a smooth journey towards the end of yr pregnancy..Tak sabar kan?bessttttttttnyaaaaaaaaa...jeles!!

Kalau kebaya bandung u kat dalam lemari,my kebaya masih kat tailor,tak siap2 lagi..sabar jerlah..hehehe

Sadi,
Tawon ni akak beli anklet jer...niat hati nak tengok-tengok,pastu terjebak jugak,hehehe,abistu nak buat cemana???

Aziah said...

sakan tahun ni dia beraya. ngan kebaya la, ngan biutipul la..

ish ish.

rerama salju said...

Aziah,
kebaya sah tak siap!kakak tailor dah call mlm tadi!dia cakap dia blh buat jahit baju batik tu jer dulu,kebaya susah!!boley cakap cenggitu?
beautipul aku lak,ko tau tak bila aku beli?kali terakhir aku datang umah ko di senawang...ingat tak bila?lama kan?cuma aku jarang pake...rimas arrr...hahaha

berkongsi rasa ....