Friday, September 5, 2008

Di Ramadahan tahun ini.....

Diam tak diam dah 5 hari kita puasa dibulan Ramadhan nikan?cepat betul rasanya masa berlalu,dan Alhamdulillah rasanya Ramadhan tahun nilah paling kurang cabarannya....aku dapat laluinya dengan mudah sekali...moga ianya berakhir hingga kehujung Ramadhan...

Ramadhan tahun ni,aku bercadang taknak buka diluar ataupun makan buffet dihotel,yang sudah tu sudahlah....lagipun baru aku perasan,yang aku tak akan betul -betul satisfied makan,kalau tak makan home cooked dishes bila berbuka puasa...rasa something wrong somewhere...bak kata mak,tak betul kenyang....Ya,yang sebenarnya,walau diusia ini,aku masih dambakan masakan ibu!

Dan Alhamdulillah aku tak pernah minat ke bazar Ramadhan,kalau terlalu pun,aku tidak lah terliur....sebaliknya,bulan puasa ni pulak aku suka ke dapur,nak makan apa yang terasa dek tekak walaupun hanya ikan masin talang goreng tabur dengan bawang besar and cili goreng...ermm...daaappppp!cukup membangkitkan aroma!Air yang bermacam warna juga kuadun sendiri mengikut kata tekak...hahaha...Too bad Ramadhan hadir cuma setahun sekali,hehehe...

Malam ni nak buka puasa di rumah FIL,erm...nak makan apa ya...memandangkan aku akan kesana terus dari pejabat nanti,tak sempatlah masak ,tapi yang pasti telah kubekalkan mangkuk tingkat pada Mr.HUbs tadi,sebab orang masjid suruh datang ambik makanan sehidang harini,memandangkan harini adalah morehnya.Nasi minyak,daging masak kurma,kari ayam,jelatah....arghhhhh bukan favourite aku tu...mau aku singgah Vicuda jap ni beli food...tapi....ok ke?aku memang cerewet bab makan ni....tak baik kan?bukan nak yang grand,spt kataku ikan masin pun jadi...asalkan kena selera....hai macam2...

Agaknya kerana selera makan yang kian berkurang sekarang ni,badan pun rasa ringan nak ke masjid berterawikh,aku bersama sepupu jalan kaki ke masjid,exercise gitu!manakala Mr.Hubs and The Son naik motor...tapi yang tak best,setiap kali balik sembahyang tu,mesti akan terserempak dengan couple ni,yang perempuan 2 orang budak sekolah,boy friendnya pulak dah kerja kot,selalu jalan depan kami bila balik tu,bila dah nak berpisah depa dok ramas-ramas tangan lah pulak.....Mak!!Aku takut!ni yang aku tengok depan mata aku ni,and depa ni,baru balik dari masjid.....macam mana kalau budak-budak lain dan ditempat lain...

Kecut perutku dengan insiden itu,lantas aku terus berdoa,agar dijauhkan anakku dari kejadian seumpama itu.Nauzubillahiminzaaaaalik...Sebagai ibu,Hanya Doa sajalah senjataku,dan pesanku pada anakku,Memang mama tak nampak....tapi Allah itu maha mengetahui....so janganlah buat benda2 tak elok.....

5 comments:

azizi said...

salam

selamat menyambut puasa.
ramadhan al-mubarak ;-)
.....
semoga dirahmati hendak-Nya.

kak ja said...

Salam Nda,
Plsss... jgn amalkan sgt ikan masin.. itu amalan kja sejak dulu, terpaksa stop bila penyakit hi blood ni dah melekat...Skg ni, termasin skit makanan pun kja dah tak boleh nak makan.. tekak tak leh nak terima..

Aziah said...

katanya : tak nak berbuka kat luar, kat hotel jauh sekali..

katanya lagi : vicuda pun best jugak..

Ish kan elok, masak untuk FIL tu.

Saja kan..suka main statement! hehehe

SaDi said...

AWARD or GIFT!!!!! Datang blog Sadi...

rerama salju said...

Salam azizi,
Tq for the wish....
same goes to you...
Salam Ramdahan Al-Mubarak,moga dirahmatiNya selalu....

Salam Kakja,
ok-ok...i akan kurangkan ikan masin,instead I makn telor masin je ya?ops!saja nyakat!
I memang dare devil kakja,makan suka masin...minum suka manis...dashyat kan?I know,kena ubah secepat mungkin,sblm parah...

AZiah,
Vicuda tu,sebagai penambah lauk kalau tak sempat masak kat umah?aok gitu?ahaks!

Sadi,
apalagi la ni Sadi?TIma laceh la banyak2....nanti akak dtg ambik ya...wend sebok skit!!
(sebok tidor...hahahaha)

berkongsi rasa ....