Thursday, April 24, 2008

Today's rambling-my son & me

Beginilah keadaan rumah sejak kerja-kerja penyelengaraan berlangsung selama seminggu haritu,sesak!!nasib baik everything was settled yesterday.Baru boleh bernafas ,lega!!
Disebabkan kerja2 nilah,aku tak kerumah mak selama 2 hari,dan disebabkan kerja2 ni jugaklah semputku,teruk melanda,Yes,I am allergic to dust.Cino ni pulak buat kerja sampai ke malam.Duh!!

Seharian aku sakit kepala semalam,2 biji Panadol yang kutelan gagal menghilangkan kesakitan,stress kah aku?atau sakit bulanan sebelum tiba tarikh itu?Semput dan hidung tersumbat juga datang seiringan,Berpuf-puf inhaler telah kusedut,namun......,musim hujan ni memang beginilah aku...
Petang semalam,dari office terus balik kerumahku,kerana ada hal nak diuruskan dirumahku ,maksudnya dah 2 hari jua tak singgah rumah mak untuk makan malam atau berbual santai.Bila malam,my son called my mom house to ask about his things,then my mother cakap"dah 2 hari mama tak datang rumah wan,tipah(our maid) dah buat air bandung dah"(my fav)...alah,rasa bersalah lah pulak,rupanya kepulanganku setiap petang memang dinanti oleh seisi rumah mak......


Usai solat maghrib,aku hanya terbaring dibilik kerana kesakitan yang belum reda itu,berbekalkan vicks,inhaler,sebuah buku dan hp,aku terlelap....dan hanya terbangun semula bila my son gave me a Good Nite Kiss,before he headed to his room.Its about 10.30 pm then.Selepas solat isya' aku kebiliknya.....bilik yang tidak pernah berpenghuni...Ya,ini kerana,malam tadi adalah malam pertama anakku terbuka hatinya untuk tidur dibilik sendiri.Kerana sebelum ini,dia belum berani untuk tidur sendirian.Alhamdulillah doaku dimakbuli Tuhan,Memang agak lewat,namun better late than never kan?



Sebagai anak tunggal,pastinya dia agak berbeza dari teman seusia,manjanya,MasyaAllah,kalau naik kereta tu,duduk diatas pangkuanku sehingga usia 8 tahun,sehinggalah hal pisah tempat tidur ni,kerana aku dan suami yakin,masanya pasti tiba jua,I"m not a forcy type of mom.instead aku gunakan kata-kata nasihat tanpa jemu bila saja peluang datang.Alhamdulillah,malam tadi ,tanpa disuruh dengan tenang dia sendiri kebilik tidurnya,dibawa sekali semua perkakasan untuk dirinya kesekolah besok,tak lupa air untuk diminum,juga hp disebelahnya as an alarm clock.I'm stunned!He is a big boy now.Dia boleh melakukanya semua sendiri,I underestimate him all this while...Astagfirullah......




Aku tersenyum bila teringat,baru minggu lepas (dan hari2 sebelumnya sebenarnya!)ketika dirumah mak,nak ke tandas pun Tipah perlu menemaninya ,not to mentioned menyediakan sabun dan tuala untuknya.Lantas my mom said,"kau tak boleh biarkan anak kau tu macam tu,susah kau nanti,budak pun susah,kita tak tau masa depan macam mana...."memang cukup bermakna kata2 mak tu,dan aku cukup faham akan kebenarannya...dan hari ini,setelah seminggu kata2 mak tu,Alhamdulillah my son sudah mampu berdikari dan tidak takut lagi.....tentu mak pun gembira dengan perubahan cucu sulung dan yang paling rapat dengannya itu.Lepas ni takdelah mak cakap,"anak kau ni penakut benar-benar".



Pagi tadi,dia bangun dengan gembira sekali,I see a new him .Very possitive and determine him.Very cheerful and tak sabar-sabar nak pergi sekolah,sampai selesai jer solat subuh tadi,dia terus mengambil kunci kereta,dan panaskan enjin kereta sendiri,tanpa menunggu papa.Ya..Allah,semoga kau istiqamahkanlah hatinya dan berilah ketetapan iman dihatinya, dan matangkan lah pemikirannya.Sesungguhnya Kau lah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

5 comments:

Anonymous said...

Congrats big boy!

"sampai selesai jer solat subuh tadi,dia terus mengambil kunci kereta,dan panaskan enjin kereta sendiri,tanpa menunggu papa."

eh eh..dia g sekolah bawak kete ke? hmm...betul betul big boy!!!

rerama salju said...

dia tukang panaskan enjin keta jer...hahaha,kang kalau tunggu papa dia nak panaskan enjin,lambat lak dia pi sekolah,member kan tengah berkobar2 tu....ahaks!!

aziah,cepat betul masa berlalu,dulu tidur pon dgn aku,dipeluk2 nya aku ni,skrg member tidur tutup pintu nyah oi....g sekolah pakai perfume lagik!!!mati...............

Aziah said...

budak budak sekarang ni memang ADVANCE!

anak dara aku siap ada make up beg lagi tau.

Abis la..dia lagi lawa dari mama dia. abis la aku...

rerama salju said...

dah aziah,.....
zaman kau dah berlalu..kasi chance skit kat anak dara kau tu...hahahah

Aziah said...

Zaman aku dah berlalu...???

Oh tidaaaaaaaaaakkkkkkkkk........Tak sanggup nak dengar. Uwaaaa....

berkongsi rasa ....