Tuesday, August 26, 2008

Berkat Doamu Ibu....

Rasa macam dah lama betul tak mencoret sesuatu di sini,rindu sangat rasanya...kesuntukan masa dan kesihatan yang mengganngu menjadi mengapa blog ini tidak ter"update" buat beberapa hari....

Alhamdulillah,hari ni kesihatanku bertambah baik...agak mudah menarik nafas berbanding tempoh seminggu yang yang lalu...sungguh sesak dan menyesakkan.....

Malam itu,kala kami semua makan malam di luar,mak nampak akan kepayahanku untuk bernafas....aku cuba berlagak seperti biasa.....(bukan kah pernah aku nyatakan perhubungan aku dan ibuku pada salah satu entry kudulu?...)namun naluri ibu,dia dapat menghidu kepayahanku....lantas dia menghulurkan sebuah buku terbaru dalam koleksinya.....bacalah,banyak doa-doa didalamnya.....kata mak...

Kuambil....lalu kubaca....dan terus kuamalkan.....(membaca Bismillah 3 X dan doa tersebut 7 x,lalu letak tapak tangan di tempat yang sakit...) aku terus membaca hingga tidak sedar aku terlelap hingga keesokan harinya.....Bagai mimpi,dadaku tidak sesak lagi,entah bila ia pergi...Aku bisa bernafas seperti biasa....

Pagi itu ketika bersarapan...kuberitahu makcikku....berkat Doa yang kubaca semalam,aku dah kembali sihat...Tapi kata makcikku "sebenarnya ditambah dengan Doa ibu"...........Aku hampir meraung tika itu....aku malu...sedih dengan sikapku sendiri.....

Sepatutnya tika aku sakit....apa salahnya,aku dengan rendah hati,memohon agar ibu mendoakan agar aku kembali sihat.....namun kerana keegoanku....kerana tidak biasa sedari kecil....beginilah aku...sanggup berhempas pulas untuk mendapat satu nafas...yang sudah pasti bila-bila bisa terhenti dari membuka mulut memohon doa restu seorang ibu....

Bukan aku tak menyayangi emak....malah aku sanggup berpindah hampir dengan rumahnya,agar dapat kubersamanya setiap hari,malah aku pasti bersalam dan mengucup tangannya setiap hari,hatta kemana saja aku bercuti...dengan izin suami,ibu juga pasti disisi....cuma dari segi ucapan yang datang dari naluri..belum mampu menjadi hakiki....bicara kami hanya dari hati.............

Doaku...moga Allah beri aku kesempatan,untuk menunjukkan kasih sayang ini buat ibuku...bukan dari segi material saja.....

7 comments:

Anonymous said...

penuhilah apa sahaja kehendak ibu bapa kita selagi mereka ada.

SaDi said...

Saya doakan akan sihat selalu. semoga beransur pulih dengan doa dari seorang insan yang bergelar ibu...

rerama salju said...

Ya aziah,
InsyaAllah kehendak zahir,so far sebut jer,mesti aku penuhi...tapi bab nak menunjukkan kasih sayang tu...aku masih merangkak lagi.........hmmmmmmmmm....I'll try my very best by the way....that's y,I always express my feeling to my only child...pasal I taknak kejadian yg sama berlaku to my son...malu untuk menyatakan sayang....

Sadi,
Tq for your doa pal.....Semoga Sadi pun sihat selalu ya...

~~ casper~~ said...

Kak, i've been in ur situation b4...xreti nak zahirkan perasaan sayang....n then su msk tkc...duduk jauh dr family...hmmm start rs cam lain...tp x tjk sgt lagi..tp bila su dh ada anak, su rasa happy sgt bila fisyal peluk su n sayang n cakap ical sayang mama seluruh dunia......so su tahu mak su mesti rasa camtu gak...in fact su prnh tdgr, mak mana yg x suka anak dia peluk n sayang dia walau dh tua sekalipun...semua suka...tp SEGAN...so Su amik inisiatif utk buat dulu....masa mula su peluk mak,punyalah malu n x tahu nak sorok muka kat mana...tp pastu su fikir blk, aku ni ni kalo dgn kawan2 aku boleh peluk...dgn bfren(ni masa jahiliyah ye kak) haram pun aku prnh peluk gak....nape mak yg bersusah payah lahirkan n besarkan aku, aku xleh tjk aku sayang kat dia....so su peluk je n kata kakak sayang mak...tetiba tau masa tu...mak terdiam....n mata dia berair....pastu dia pun peluk su....now EVERY MORNING su pegi keje @ nak kuar gi mana2, su wajib cium tgn mak n sayang dua2 belah pipi dia n abah!!!true story from me.....nak mulakan mmg susah...tp sekali akak buat, InsyaAllah senang sgt..... :)

*uish, su jrg bg n tulis komen pjg camni....tp su nak akak tahu, su dulu pun cam akak....Alhamdulillah akak pun tahu tp segan nak mula...xpe...akak boleh mulakan masa raya nnt....

kak ja said...

Salam Nda,
Alhamdulillah kja dgn mak kja xde boundary bab nak tunjuk kasih syg (n also rasa x puas ati skali skala..hahaha..)..Sama mcm dgn mak mertua kja, kja x bermasaalah nak peluk cium dia n bisik kat dia "syg mak, rindu mak".. Mebi hasil drp cara kami adik bradik yg walau tinggal dkt sejengkal pun tetaplah berpeluk cium ev time nak berpisah (kekdg dtg pagi, tghari balik, ptg dtg balik.. x sempat nak rindu pun!!).. Even dgn my dad pun sama, ttp boleh peluk cium wpun masih ada yg terpempan di dada..Well, itu dulu, skg kja dh maafkan dia..

rerama salju said...

Su,
Tq for yr time & concern for this issue dik!
and I terharu baca yr experience...Actually I don't have problem to hug ang kiss both my mom & dad (& siblings too) tapi bab nak bukak mulut untuk menyatakan sayang atau berbicara dari hati tu jer yang belum mampu dilaksana....well...I'll try my best...

In my own case pulak(I mean my own child!)everytime I cakap I love u son...dia mesti jawab.....I DON'T love you too..........grrrrrrrrrrrrr!!!budak tu pulak...terlebih kasih sayang...macam tulah!!

rerama salju said...

Salam Kak ja,
Kakja beruntung kerana telah terdidik sejak begitu sedari kecil...Alhamdulillah hubungan I dgn adik beradik dan orang lain sangat baik....tapi dgn mak....and dengan I jugaklah mak selalu nak kecik hati and mengadu jika ada masalah walau sekecil hama sekalipun...bak kata Dato'DR.Fadzillah Kamsah,anak yang selalu mak merajuk tulah,tandanya anak yang paling mak sayang...and I admit it though!!
And my relationship with my arwah MIL was very good,TOP OF THE WORLD,if I can say....justeru I selalu malu,kalau my own mother melihat kemesraan I with my MIL...aahh...terlalu banyak untuk didedahkan...yang akhirnya membuka aib sendiri......but well,inilah pengalaman dan pelajaran yang akan kita bawa nanti....berubah demi kebaikan...
and I feel lucky,because with this blog,I can share my feeling toward all of you,as I am not expressive person in a real life.....

Thank you all.....sob sob sob!!

berkongsi rasa ....