Thursday, March 19, 2009

Kasih Ayah....

#Sebab gambar Penang belum dpt dari empunya kamera gemuk,so I buat lah entry lain dulu na?tu yg malas harap kamera org ni,apa2hal baiklah N95ku...huhuhu...

Semalam setelah bertahun-tahun lamanya,aku naik motor berdua dengan ayah....Agak kekok rasanya,tapi dah terdesak sangat,last2 dengan muka seposen cakap kat ayah.."Ayah,kang ayah nak gi masjid,antar along balik sekali ya?"ayah anggok(ayah memang pendiam,tapi penyayang).Pastu aku pun brom-brom dengan ayah,Weh,jadi anak manja balik la dah tua2 ni!(dari hujung mata,aku nampak mak mengintai aku kat luar pagar...hahahaha)tak sampai 5 minit dah sampai umah aku....(kes malas jalan kaki!).Masa darjah satu selalu naik basikal dengan ayah,selalu mak marah,sebab dah besar,tak elok naik basikal dengan ayah,kata mak!

Dan hari ini seminggu yang lalu,bila sampai umah mak,aku dah nampak sebungkus pecal atas meja makan sebelah tudung saji,mesti aku punya kataku dalam hati.Lepas makan nasi,aku hantar pinggan ke dapur,dan ayah telah membisikkan sesuatu pada mak,dan mak macam biasa dan gaya orang melaka yang "laser"nya terus berkata "ha,tu pecal ayah beli,kenapa tak makan tu?"hahahaha...rupanya ayah peratikan jer gerak geri aku sedari tadi,dan tunggu aku makan pecal yang dia belikan khas untuk aku tu.Aku jawab,nak makan la ni,tunggu abanglong(Mr.Hubs!)

Tau tak kenapa ayah beli pecal tu?Sebab minggu sebelumnya(khamis ,mlm jumaat ,ada pasar malam kat kwsn kami) aku nampak mak dan ayah makan pecal,terasa nak makan,tapi diam jer,kot-kot ada balance kemudian,tup-tup ,bila aku tanya,mak pecal tadi ada lagi tak?Mak cakap dah abis...takperlah kataku...nanti suruh shahe*z beli...(aku malu pi PM,percaya tak?rimas pasal org ramai,and depa dok panggil2,aku malu!).Mungkin sebab tau aku kepingin,maka minggu berikutnya ayah tunaikan hajatku yang satu itu.PECAL!~walau tidak aku memintanya...tapi ayah tau aku teringin.Syahdu kan?

Kasih ayah kan?Teringat masa aku ngandung dulu,ayah lah yang rajin beli apa saja yang aku teringin makan,walau aku tidak pernah mintak dengannya,tau-tau jer makanan tu dah ada depan mata.Especially tau fu fah...Tq Ayah!Walaupun kita jarang berbicara,namun aku tahu kasihmu....Justeru,apa saja kemahuanmu jua kupenuhi selagi dayaku...

*CIter kasih ayah,dihari dan waktu yang sama minggu lepas,Balik dari sekolah dalam jam 5 petang,aku terkejut,bila nampak The Son pulang dengan pakaian sukan?eh,kan tak bawak baju sukan pagi tadi?sapa hantar?Papa...kata THe SOn..!Ermm SAH!Sorang Lagi...Kes tak sampai hati,Pagi tu berkobar2 cakap taknak hantarkan baju budak tu,as a lesson to him,sebab tak bawak baju,Tup-tup dia yang gi hantar....Sesungguhnya KASIH BAPA jua tidak boleh dipandang enteng kala ini...

2 comments:

azizi said...

yup,
my father supports me in many ways. my mum pun support, tp mesti kena tanya dulu ..ha ha ha ... ;-), maklumlah financial controller.
both of them have done a good job. check n balance. ;-)

rerama salju said...

tulah azizi,
org dok kata jasa mak jer kan?padahal ayah pun byk jasa in so many ways,cuma tak tunjuk jer...

berkongsi rasa ....