Thursday, September 17, 2009

Happy b'day ayah....


Birthday kek ayah yang kami ambil dari meja buffet mlm tu,just letak lilin jer,save kan?:)

Semalam hari ulang tahun ayah ke 62,
tapi kami dah celebrate awal pada 13 Sept lalu
sebab hari tu pun B'day bangah and Its Sunday
so semua anak cucu ayah boleh hadir.

Semalam,
aku sms ayah,mengucapkan Selamat Ulangtahun
serta mendoakan kesejahteraannya,
sesuatu yang tidak pernah aku lakukan,
selalunya ucapan itu kami ucapkan ramai2
kala ayah meniup lilin kek haraijadinya,
tidak pernah personal begini,

Tidak lama selepas itu,
aku terima balasan "Trm Ksh"
dari ayah,
aku terkejut!
kerana aku tahu,ayah tidak pernah bersms,
Ye,ayah hanya menggunakan talifon bimbitnya
untuk membuat dan menjawab panggilan.

Rupanya,
sejurus menerima smsku,
sedaya upaya ayah belajar membalas sms
dari mak,
aku terharu.....
tapi aku tahu ayah amat berbesar hati
dengan sms yang dia terima itu,
ayah memang pendiam,
dan jarang menzahirkan perasaannya,
justeru,
tak banyak yang dapat dikongsi terus
dengannya,
tapi yang kami pasti,
ayah cukup rapat dengan kami tika
kami kecil dulu,
ayah sporting,lebih sporting dari mak,
yang penuh tatasusila dan peraturan itu,
apa kemahuan kami ayah turuti,
ayah jua kaya dengan cerita2 lucu,

namun
bila masa beredar,
komunikasi seakan ada jurang
kerana ayah memang seorang pendiam
pun begitu,
kami tahu kasih ayah pada kami sangat dalam,
mintalah bantuan apapun,
sepantas kilat,akan ayah sediakan semuanya,

dalam diam-diam ayah,
rupanya dia bangga dengan kami semua,
pada teman-teman masjidnya sering
diceritakan perihal kami-kami ini,
kesian ayah....

Aku takkan lupa jasa ayah,
pengorbanan ayah,
kesedihan ayah ,
kekecewaan ayah tika
aku melangkah kegerbang perkahwinan
di usia muda,
dan dapat kurasakan kegembiraan ayah
kala
aku tidak tersalah memilih jalan,
malah terus berusaha membahagiakannya,
Moga ayah akan kekal tersenyum selamanya,

Ayah,
mana mungkin along lupa
saat indah membonceng basikal bersama ayah,
saat bed time story paling along ingat,
macam-macam pengalaman waktu kecil ayah,
ayah ceritakan pada along,
sehinggalah along terlelap,
saat ayah dah siap pasangkan stesen radio
kegemaran along pada petang sabtu
setiap kali along pulang dari asrama,
mendengar bait-bait puisi atau kisah kehidupan
kerana ayah tau,along minat semua itu,

mana mungkin along lupa,
ayah beria-ria membelikan along
tau fu fah yang along idamkan
saat along mengandung dulu
sebut jer nak makan apa,
beria ayah carikkan,
walaupun sekecil benda,
takkan along lupa,

paling terharu,bilamana
pin no kad ATM ayah pun,
adalah hari lahir along,
Along tau ayah sayang along
walau ayah tak pernah cakap...
(start to cry right now...)

Ayah,
semoga di hari lahir ayah ini
ayah akan dilindungi Allah selalu
dan kita akan terus menyusuri
ujian Allah ini bersama.


Along sayang ayah
170909


Di majlis ulangtahun ayah & bangah 13 Sep lalu....



2 comments:

xplorer said...

rerama - selamat hari raya to you too.maaf zahir batin , teringat kes saya ngan ayah saya baru2 ni.Take good care of your parent

rerama salju said...

Tq Explorer,

Selamat Hari Raya 2 u too..

Tulah,sebelum terlewat,Sebolehnya sama2lah buat apa yg termampu untuk bahagiakan kedua org tua kitakan?

berkongsi rasa ....