Tuesday, November 3, 2009

kesian mak...

malam tadi aku ke rumah mak,mak masih ditikar sembahyang berwirid dan mengaji sambil menanti waktu Isyak.Rumah mak sunyi.....ayah ke masjid,kak lang masih dipejabat,aisyah di kampus...tiba-tiba ada sendu yang berlagu dihati ini....rasa sepi yang tak bertepi...


Usai makan malam,mak masih di atas sejadah,sambil mengadu sakit tekak,makan panadol tak baik kata mak....Senyum anakku mendengar keluhan wannya....lantas berkata..Makan panadol mana boleh ilang wan....Pergi klinik mak,kena makan antibiotik....kataku...Mak kata,tengok lah 5hb ni dah nak pergi hospital pulak....

Sejak kebelakangan ni,mak selalu cakap pasal mati...pasal umur mak tak lama...semuanya menggusarkan aku sebenarnya,terutama selepas tipah pembantu rumah yang lama dengan kami tiba-tiba mohon berhenti kerana urusan peribadi.Selama ini Tipah lah teman berbual mak,jika tiada kami,malah lebih rapat lagi....tipah PA mak gurau kami selalu.

Bila kutinggalkan emak seorang diri malam tadi,mak masih bertelekung,ingin bersolat sunat lagi katanya...sambil memesan tutup segala pintu dan gate depan....kucium tangan emak,rasa berat untuk kutinggalkan,namun ku berazam akan terus berbakti pada mak,akan terus tinggal berhampiran mak,biar aku hidup sekadarnya ,moga Allah beri jalan padaku untuk terus berbakti kepada kedua orang tuaku itu...

zahir tak terucap.....biarlah....

Friday, October 30, 2009

crying...

Crying when reading some one's blog just now...
How I hope I can hug her tightly,
How I wish ,she knows that I am with her,
understand her feeling,
although we are a part,

Perhaps,
this week is a crying week
I cry..I cry like a baby,
I think of so many things,

This week marked 6 months Dikwan left me,
This week also 3 months my favourite uncle left me,
This week Mr.Hubs uncle pass away
This week Aziah's sister pass away,
and yesterday,I met my long lost friend
but not in the condition that I want it to be..
she's in ICU unconscious...due to SLE...

Oh..so many reasons to cry,
but I still have so many reosons
to smile...:-)
InsyaALLAH

Thursday, October 15, 2009

Raya,raya...rayaaaa....




Hari ni dah 26 Syawal...malu nak ngaku that minggu ni baru I mula puasa ,hari ni InsyaAllah masuk hari ke-4,settled bab mengganti,so tolak weekend ni I cuma ada 2 hari jer lagi nak puasa 6 ni,hmm...mintak-mintak tiada halangan...benarlah manusia ni kaya dengan alasan.

Bukan taknak puasa,I ni kalau beraya merata alam,time kerja pulak,ada jer kawan2 bawak makanan dan siap pesan,besok tak yah puasa ye,kita makan....?so, I tak salah kan?tak kan?(again alasan lagi!)

Nampaknya tahun ni I akan beraya terlebih seminggu,disebab kan my friend MN,akan buat open house pada 24 Oct bersamaan 5 Zulkaedah....hukhukhuk...hehehe.Apa taknya semua minggu2 dalam Syawal tu,kawan2 busy beraya tempat lain,Takperlah MN kira ok lah tu,janji makan beb dan kawan2 semua dapat hadir.:)

Tahun ni raya lain sesangat,jadual seakan lari,rumah yang biasa dikunjungi tak terkunjung,yang tak pernah/lama tak berkunjung,dikunjung....pendek kata sungguh beda dari yang dulu.Dan rasa, masa macam tak cukup pun ada.Sementelah lagi minggu kedua Syawal my dearest sister bertunang,so yours truely lah yang sibuk ngalahkan orang nak bertunangkan?ahaks!

Nampaknya plan diet pun terbubar dengan sendirinya di musim-musim raya ni.Rasa rugilah pulak tak makan kan?kesian tuan umah sediakan bermacam-macam juadah,kang kata kita tak sudi pulak..(alasan lagik!!)hehehe.

p/s:dalam posa-posa ni,malam pun I bantai pi beraya kat umah teman rapat gak,weekdays pun jadik.Depa datang umah I pun weekday,sebab weekend sibuk,Open house?dah buat dah aritu joint venture dengan majlis bertunang my sis kat umah mak,sonang baitu,khemah dah ada..blh berkumpul ramai2...umah I kan cute,mana muat reramai orang...

Wednesday, October 14, 2009

Bersangka baik sesama insan...


Subject: Nasehat Syeikh Abdulkadir Al Jailani

Sering,kita merasa diri kita lebih baik dari insan lain,kita terlalu cepat menghukum,dari sekilas pandangan saja,kita sering lupa pepatah "Don't judge book by its cover".Mudah benar kita mencipta ruang darjat antara dua insan,fikiran kita terlau sempit dan menghimpit.Sifat negative pada insan lain itu selalu ada,lantaran kerana itulah Mother Teressa pernah berkata "Jika kita terlalu mencari kesilapan orang lain,kita tidak akan nampak kebaikannya dan kasih sayang tidak akan wujud(something like that)



Berikut adalah tips dari Syeikh Abdul Kadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu : "Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu): "Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu): "Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Sekian,semoga Allah beri kita sifat belas dan berkasih sayang yang tinggi terhadap semua insan.Runtuhkan tembok keegoan,kerana dunia ini sementara cuma.Akhirat jua yang kekal...

p/s : teringat seseorang yg kutemui dirumah seorang teman tempohari,jiran tuan rumah juga kebetulan parents kepada anakku disekolah Integrasinya dulu.MasyaAllah rezeki miliknya sungguh luar biasa dengan kereta dan banglow bernilai jutaan ringgit tapi gayanya sungguh sederhana,anak-anak semua bakal hafiz dan hafizah.Punya beberapa dylisis center yang diberikan percuma untuk golongan tidak berkemampuan dia juga terkenal dengan sifat dermawan,namun sedikit Allah tidak kurangkan kekayaannya,malah ditambah dan ditambah lagi,buat dia terus menabur bakti...The more they give,The more they get back,lantas Pakcik tuan rumah yang kukunjungi berpesan "Remember, we are all the managers,Dia bagi rezeki untuk kita agih-agihkan kejalan yang benar....hidup ini sementara..."dan aku pun mengucap Syukur diatas pertemuan yang penuh bermakna dan membuatkan aku berfikir jauh.....jauh sekali...Subhanallah.....Semoga kita semua dijauhi dari perasaan takut miskin dengan bersedekah...Amin.

Sesungguhnya tangan di atas itu lebih baik dari tangan dibawah,dan kala tangan kanan menghulur,tangan kiri tidak tahu....Wallahua'lambissawab...

Friday, October 9, 2009

Kudos to d management of Masjid Selayang Indah

Assalamualaikum semua,

Sebab selalu sangat merayap sana sini,so selalu jugak saya terpaksa menumpang solat kat mana-mana masjid yang saya lalui.Tapi dalam banyak-banyak masjid.Majid kat Kg.Selayang Indah Bt.Caves ni lah yang paling "menepati piawaian" .Lantai masjidnya saja berkilat tanda selalu disental,Bilik air nya Subhanallah bersih dan wangi,kolah untuk wuduk pun bersih sangat....Sungguh puas hati.Tak pernah saya lihat masjid yang dijaga sesempurna ini walaupun dimasjid2 negeri yang besar-besar tu.

Kehadiran saya juga disambut baik oleh siak masjid,yang menunjukkan saya ruang solat wanita dan juga tandas,memandangkan masjid ni masih dalam proses pengubahsuaian...Saya yakin kebersihan dan keceriaan masjid ini tidak akan wujud tanpa pengurusan yang baik.

Syabas dan Tahniah sekali lagi kepada pengurusan Masjid Selayang Indah.

Monday, September 28, 2009

Dipagi Syawal itu.....

Kukucup nisanmu bagi mengubat rinduku...
Bagaimana dapat ku tahan sendu dihatiku,bila dua insan kesayanganku ini,berpelukkan sayu memanggil dikwan dipagi Syawal itu...mujur dapat kutenangkan mereka,walau robek dihatiku hanya tuhan yang tahu...Aku tahu ini lah ujian terhebat dalam hidupku,justeru aku pasrah.....Hidup ini sementara cuma,Cuma sesekali kesedihan terzahir jua,nyata kami hanya insan biasa....

Saturday, September 19, 2009

Ramadhan Pergi..Syawal tiba...

Terasa baru semalam Ramadhan hadir,esok bakal bertukar (InsyaALLAH).Syukur,kerana Allah permudahkan kujalani Ramadhan kali ini,Semoga amalan Ramadhan ini diterima Allah s.w.t dan dapat diteruskan hingga bila-bila.Moga Allah beri peluang untuk bertemu di Ramadhan akan datang dan bertemu di malam yang lebih baik dari seribu bulan itu.

Alhamdulillah,apa yg kukhuatiri berlaku,tidak terjadi,aku bimbang jika mak bersedih hati,menyambut Ramadhan pertama tanpa anak bongsu kesayangannya.Nyata keimanan yang menebal dijiwanya menghalang semua itu dari terjadi,Sikit mak tak sebut,atau meluah rasa sedih dihadapan kami,yang mak lakukan adalah mengaji dan terus mengaji,cuma sesekali jika lewat menziarahi pusara arwah,mak akan ckp "kesian dikwan,kita tak pergi tengok dia,mesti dia tunggu..." Takper mak,jap lagi kita pergi,lagipun INsyaALLAH doa kita dari rumah pun sampai"kataku.Namun acapkali mak dan ayah pergi dulu tanpa menunggu kami yang terlalu banyak urusan ini.Rindu seorang ibu...aku maklum itu.

Mak cuma demam di minggu pertama Ramadhan,pada mak ku katakan apa yg seorang teman pernah bertanya "mak kau demam tak bulan puasa ni?orang kata,kalau anak meninggal,puasa pertama tu mak selalu demam,sebab roh balik umah,macam mak aku hari tu"namun mak menafikan...mak kata..takdelah mak demam sebab kena hujan sikit masa balik terawikh semalam,kata mak memujuk hati,...Wallahu'alam....

Apa yang pasti Syawal ni,akan kami sambut seperti biasa,usai solat Aidilfitri,pulang ke rumah serta bermaaf-maafan sesama keluarga,sebelum ke pusara dikwan dan datuk nenekku,tahun ni mungkin tak ke studio bergambar seperti biasa,walaupun kelurag bangah beraya dengan kami,kemeriahan seakan pudar buat masa ini.Namun amalan kunjung mengunjung tetap akan diteruskan seperti biasa.Selain ke Selatan,kami mungkin akan ke Ipoh menziarah saudara mara.

Pada kalian semua,Kuucapkan Salam AidilFitri,Maafkan segala keterlanjuran kata yang mungkin mengguris hati sepanjang perkenalan kita di sini, bukan niatku menyinggung kalian,namun kerana kekhilafanku.Panjang Umur,Murah Rezeki,Kita Pasti Bersua Jua Nanti.Berhati-hati di jalanraya dan semoga selamat semuanya..

Wassalam..Love You All...really!!
Our last Syawal ,without bangah family,and the last Syawal with arwah Dikwan...Al-Fatihah...

berkongsi rasa ....